Ostettuna yrityskaupassa

 

Sain muutamia vuosia sitten olla mukana yrityskaupassa – liiketoimintajohtajana ostettavan puolella. Siitä, kun saimme tietää myyntiprosessin alkaneen, siihen, että saimme tiedon ostajasta, kului noin kaksi vuotta. Melkoisen pitkä aika elää epätietoisuudessa ja muutosta odottaen tai peläten. Kun meille selvisi, että ostaja on ranskalainen yritys, niin monen mieleen nousi uusi epävarmuustekijä: tiesimme ranskalaisen ruoan ja viinin erinomaisuuden, mutta johtamiskulttuurista emme olleet yhtä vakuuttuneita. Ranskalainen yritys on usein keskusjohtoisempi kuin organisaatiossamme vallitseva anglosaksinen johtaminen ja olimme vuosien kuluessa oppineet yhdistämään anglosaksisen kulttuurin suomalaiseen. Kun viranomaiset hyväksyivät yrityskaupan noin 6 kuukauden odottelun jälkeen, saimme tiedon, että uusi omistaja haluaa tehdä ensimmäisen tutustumiskäynnin juuri Suomeen. Tässä oli nyt vaikuttamisen paikka. Mietimme kuumeisesti, miten toimia parhaiten.

 

Valmistautuminen

 

Johtoryhmämme oli innoissaan vierailusta, koska saisimme vihdoin tavata uudet omistajat ja kuulla heidän ajatuksiaan, toivottavasti myös odotuksiaan ja voisimme esittää myös omia kysymyksiä ja toiveita. Ideoita ja näkemyksiä vilisi ilmassa siitä, mitä haluamme kertoa Suomen liiketoiminnasta, toimintatavoista, henkilöstöstä, asiakkaista, markkinasta ja siitä, miten se toteutettaisiin. Tältä pohjalta aloin pohtia, miten kirkastaa itsellemme ja uudelle omistajalle olemassa olomme ja menestyksemme ydin ja päädyin kolmeen kohtaan:

  1. Käytän valmentavaa johtamista siten, että johtoryhmä on vastuutettu esityksen tekemiseen ja toimii itseohjautuvasti tavoitteet kirkkaana mielessä. 

  2. Osoitamme, että Suomessa emme työskentele siiloissa vaan olemme menestyksellisesti panostaneet funktioiden väliseen yhteistyöhön – Suomen visio, strategia, tavoitteet ja seuranta ovat yhdensuuntaiset. 

  3. Tunnemme Suomen markkinan ja mitattu asiakaskokemus on Euroopan parhaita. 

 

Nuo kolme kohtaa mielessäni istuin alas johtoryhmän kanssa sopimaan selkeät tavoitteet esitykselle ja koko vierailupäivälle. Sovimme, että seuraavat kohdat kuvaavat toimintaamme ja menestystämme parhaiten:

 

  1.  Monipuolinen yhteistyö. Tämä tarkoittaa käytännössä todistetusti sujuvaa yhteistyötä Suomen ja pääkonttorin välillä, Suomen ja eri funktioiden välillä sekä Suomessa funktioiden välillä. 

  2. Markkinan ja asiakkaiden tunteminen. Tällä haluamme näyttää, että olemme verkostoituneet hyvin, tunnemme kilpailutilanteen ja markkinoilla olevat tuotteeterinomaisesti, olemme lähellä asiakkaitamme ja ”puhumme heidän kieltään”. Lisäksi tunnemme myös asiakaspotentiaalin hyvin.

  3. Työmme tuloksellisuus sekä asiakaskokemuksena että viivan alla. Haluamme kertoa ja havainnollistaa asiakaspalvelumme ammattitaidon, muutoskyvyn, tehokkuuden ja ystävällisyyden useiden asiakaskokemusta mittaavien tutkimusten kautta sekä osoittaa tuloksentekokykymme kaiken edellä mainitun summana. 

 

Seuraava askel oli perustaa työryhmät, sopia välitavoitteet ja aikataulu. Halusimme antaa halukkaille työntekijöille mahdollisuuden osallistua työskentelyyn eri työryhmissä. Näin saimme mahdollisimman laajan näkemyksen ja kokemuksen toiminnastamme esitykseen. 

 

Kun kokoonnuimme johtoryhmänä tekemään väliaika-arvioita ja validoimaan kokonaisuutta, esiintyi välillä kiivastakin keskustelua mm. eri osa-alueiden painotuksista tai asioiden esitystavoista. Koin vahvasti valmentavan johtamisen voiman, kun työryhmät pääsivät keskustelujen jälkeen todella hyvään yhteisymmärrykseen vierailupäivän ja esityksen sisällöstä ja esitystavasta, jolla myös halusimme vahvistaa yhteistyön merkitystä käytännössä.

 

H-hetki

 

Uuden omistajan vierailupäivä koitti. Olimme täydessä tikissä. Jokainen tiesi roolinsa, tehtävänsä ja paikkansa kokonaisuudessa. Nyt puuttui vain toteutus. Toivotimme vieraamme tervetulleiksi ja päivä sujui kuin tanssi! Eri osa-alueiden esittelystä oli sovittu, että funktion vetäjä käy sen läpi ja kaikki ovat aktiivisesti läsnä. Kysymyksiin vastaa se, joka parhaiten tietää ja muut tukevat ja täydentävät, mutta mitään ei sanota kahteen kertaan. Tavoitteemme oli edetä sulavasti – tarinamme kertoen, osaamisemme ja vahvuutemme jakaen – ja kysymyksiin vastaten. Oli hienoa nähdä, miten porukka toimi yhtenäisesti toinen toistaan tukien ja kannustaen koko vierailun ajan kuin Leenu, Liinu ja Tiinu tai jääkiekon MM-mestaruusottelun Tupu, Hupu ja Lupu.

Tämä Erja Virtanevan artikkeli on julkaistu Business Coaching Magazinessa 1/2019. Voit tilata lehden jatkossa sähköpostiisi tästä.

Please reload

Lisää tästä aiheesta
Please reload

Viimeisimmät
Please reload

Arkisto
Please reload

Seuraa meitä
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • LinkedIn App Icon

BCC Business Coaching Center Oy

Mechelininkatu 13, 00100 Helsinki, Finland

info@businesscoaching.fi

+358 10 421 3600

y-tunnus/VAT Number 2107152-9

Sivustollamme käytetään evästeitä- lisätietoa

We use cookies- more info

  • Facebook
  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter