Vaikuttava strategia kolmessa minuutissa

19.3.2019

 

Yrityksen strategian tulisi olla selkeä ja konkreettinen määrittely sille, mitä tässä nyt tavoitellaan, kuinka sinne aiotaan päästä ja miten onnistuminen arvioidaan. Siis periaatteessa. Se kuitenkin vaatii kiusallisen paljon miettimistä ja joskus jopa oman ajattelun kyseenalaistamista. Tosi hankalaa on, jos pitää ihan konkreettisia asioita mainita. Eikä se ehkä kuulostakaan niin hienolta.

 

Apu löytyy kuitenkin läheltä, tehdään niin kuin kymmenet muutkin. Heitellään soppaan trendin mukaisia ilmauksia, maustetaan vähän oman toimialan termeillä. Pysytään turvallisesti korkealla abstraktiotasolla ja yleistyksissä, jotka kuulostavat hienolta mutta joista ei jää kiinni.

 

Hyviä tärppejä ovat seuraavat: Visiomme/ tavoitteemme on tarjota paras käyttäjäkokemus… tämä löytyy yhdellä googlettamisella kymmenien eri alan yritysten strategioista, sen täytyy olla hyvä.

 

No miten siihen päästään? No sehän on selvä: voimme erottautua muista palvelemalla asiakkaitamme paremmin kuin kukaan muu. Sehän se oli, asiakkaat mainittu. Kelpaa terveyspalveluista koneteollisuuteen, mukaan vaan.

 

Tuosta ansiokkaasta uurastuksesta seuraakin sitten tavoitteen toteutuminen ja olemme asiakkaidemme halutuin kumppani niin kuin sadat muutkin yritykset eri toimialoilla. Sääli vaan, että mittaaminen voi olla vaikeaa. Mutta hei, asiakkaat mainittu toisen kerran.
 
Mahtavaa, strategia on valmis! Sitten vaan iloisesti ihmettelemään, miksei se mokoma jalkaudu ja kuinka ihmiset eivät ymmärrä.

 

Ei jalkaudu eikä implementoidu eikä ohjaa toimintaa. Ei kukaan viitsi lukeakaan. Koska strategia, jota ei voi helposti ymmärtää oman työn näkökulmasta on arvoton. 

 

Niin että seuraavalla kerralla voisi miettiä tarkemmin. Johdon tehtävä on konkretisoida ja arkipäiväistää strategia niin, että se oikeasti auttaa valintojen tekemisessä arjen tilanteissa. Ota vaikka koutsi avuksi laatimaan seuraava.

Kirjoittaja on Tuovi Haikala, joka kirjoittaa strategian tuomisesta arkiseksi ja luontevaksi osaksi keskustelua artikkkelissaan Arjen dialogi tuottaa tulosta. Voit lukea kyseisen artikkelin tuoreesta Business Coaching Magazinesta.

 

tuovi.haikala@businesscoaching.fi

 

 

Please reload

Lisää tästä aiheesta
Please reload

Viimeisimmät
Please reload

Arkisto
Please reload

Seuraa meitä
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • LinkedIn App Icon

BCC Business Coaching Center Oy

Mechelininkatu 13, 00100 Helsinki, Finland

info@businesscoaching.fi

+358 10 421 3600

y-tunnus/VAT Number 2107152-9

Sivustollamme käytetään evästeitä- lisätietoa

We use cookies- more info

  • Facebook
  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter