Glokaali organisaatiokulttuuri

Yhä useammat yritykset, alasta ja koosta riippumatta, ovat nykyään usein kansainvälisiä toimijoita - halusivat sitä tai eivät. Pienemmilläkin yrityksillä on tehokkaasti toimiakseen oltava erilaisia kansainvälisiä organisaatiorakenteita tai yhteistyömalleja, puhumattakaan tietysti isoiksi, globaaleiksi toimijoiksi jo muodostuneista yrityksistä. Tämän seurauksena liiketoimintajohdolla on erityinen haaste; Miten varmistetaan, että liiketoiminnan ja organisaation kehittämistoimet kohdistuvat oikeisiin asioihin erilaisissa toimintaympäristöissä ympäri maailman? Miten taataan, että organisaatiokulttuuri ja toiminnot pysyvät strategian mukaisina ja yrityksen näköisenä, mutta kuitenkin siten, että toiminta on mahdollisimman tehokasta juuri kyseisessä ympäristössä? Big Macin on oltava Big Mac, niin Suomessa kuin Uudessa Seelannissa, mutta rinnalla on kuitenkin oltava myynnissä se paikallinen ”ruisburgeri”.

 

Menikö nugeteiksi?

Isoissa kansainvälisissä yrityksissä voi helposti käydä niin, että ylhäältä tuleva liiketoiminnan tuloksenteon tavoitteiden paine on murskaava. Nuo tavoitteet jyrätään paikallisen liiketoimintajohdon taholta numeroina alaspäin, eikä organisaatioon tai henkilöstöön panostamiseen oikeastaan ole aikaa tai intressiä. HR toki järjestää strategian mukaisia kehittämispäiviä ja "Head Officen" laatimia erilaisia strategiakarttoja ja kehittämistoimia esitellään henkilöstölle. Lisäksi yritetään survoa aikatauluun väkisin strategian mukaiset kehitys-/palaute-/one-to-one-keskustelut  -tai miksi niitä nyt kutsutaankaan. Käytännössä sekä globaalin että paikallisen organisaation kehittämisen vastuu voi jäädä yksin paikallisen HR:n vastuulle ja aina vain etäisemmäksi itse liiketoiminnasta. Näin organisaatiokulttuuri muotoutuu hallitsemattomasti millaiseksi sattuu ja Bic Mac alkaa muistuttaa enemmänkin kananugetteja, eikä ketään oikeastaan edes kiinnosta mikä olisi se paikallinen erikoisuus. Pahimmillaan sitten huomataankin, että liiketoiminta ja tuottavuus alkaa kärsiä, kun alueellinen organisaatio ei vaan kerta kaikkiaan toimi. Tässä vaiheessa edessä onkin jo pitkä ja kallis tie, sillä kuten sanonta kuuluu ”Culture eats strategy for breakfast”. Niin se todellakin tekee!

 

Organisaation kulttuurin kehittämiseen ja ylläpitämiseen kannattaa yrityksessä satsata jo alkumetreiltä lähtien, oli yritys minkä kokoinen tahansa. Kukapa sitä nykyisessä vauhdikkaiden menestystarinoiden maailmassa tietää mikä pk-yritys on kahden vuoden päästä alansa kansainvälinen kärkitoimija.

 

Glokaalit palvelut

BCC on yritysten kumppani liiketoiminnan ja kulttuurin kaikissa eri vaiheissa.  Ketterän ja kansainvälisen organisaatiorakenteemme ansiosta tarjoamme skaalautuvia ja räätälöityjä palveluita yksittäisistä coaching-tarpeista aina mittaviin muutoshankkeisiin asti. Toimintamallimme mahdollistaa joustavan työskentelyn ”glokaalisti”, eli samanaikaisesti taatulla laadulla ympäri maailman, mutta kuitenkin lokaalisti, paikallisen toimintaympäristön ymmärtäen ja paikallisella kielellä.

 

Olemmekin viime vuosina toteuttaneet erikokoisia kansainvälisiä coaching-hankkeita erilaisten globaalien yritysten kumppanina, joten tarjoamme ”glokaalit” palvelumme myös kokemuksen tuomalla varmuudella. Tämän tyyppinen palvelutarjonta organisaatiokulttuurin ja coachingin saralla ei ole itsestäänselvyys ja voimme ylpeänä sanoa olevamme edelläkävijä tässäkin asiassa. Asiakkaiden kanssa käytyjen keskustelujen perusteella on mm. käynyt selväksi, että olemme ainoa toimija maailmassa, joka pystyy keskitetysti tarjoamaan laadukkaita coaching-palveluita (paikanpäällä ja kohdemaan kielellä) koko Euroopan, Baltian ja Venäjän alueella. Tarkkaan valittu ja yhteiseen viitekehykseen sitoutunut verkostomme takaa, että asiakas saa yhtä laadukasta palvelua niin Suomessa kuin vaikkapa Liettuassakin.  

 

”Building a Coaching Culture for Sustainable Success”

 

 

Kirjoittaja: Karoliina Salovaara

karoliina.salovaara@businesscoaching.fi

 

Please reload

Lisää tästä aiheesta
Please reload

Viimeisimmät
Please reload

Arkisto
Please reload

Seuraa meitä
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • LinkedIn App Icon

BCC Business Coaching Center Oy

Mechelininkatu 13, 00100 Helsinki, Finland

info@businesscoaching.fi

+358 10 421 3600

y-tunnus/VAT Number 2107152-9

Sivustollamme käytetään evästeitä- lisätietoa

We use cookies- more info

  • Facebook
  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter