Mitä on business coaching?



Business coachingin suomenkielisiä määritelmiä löytyy Googlaamalla runsaasti. Useimmat ovat melko yhteneväisiä ja niissä kuvataan hyvin coachingin perusajatus. Tämän suuntaisesti; coaching on kumppanuus, jossa coach auttaa asiakasta edistämään tavoitteitaan ja saavuttamaan täyden potentiaalinsa. Business coachingiksi touhun tekee määritelmällisesti se, että pyritään keskittymään työasioihin. Usein kuvataan vielä, kuinka coachingissa asiakas itse määrittelee oman tavoitteensa, sekä sen mistä puhutaan. Business-aspektin toteutumiseksi sopii siis toivoa, että asiakas haluaa työasioistaan keskustella.


Vastaavia kuvauksia olen itsekin usein kynäillyt, joten kärjistykset sikseen. Yrityksissä tehdään toki paljon tarkoituksenmukaista ja vaikuttavaa coachingia. Eivät lepsut määrittelyt tuloksia heikennä. Vuodet Business Coaching Centerissä ovat kuitenkin saaneet huomioni kiinnittymään siihen, kuinka business coachingista puhutaan - ja mitä sillä tarkoitetaan. Tähän on erityisesti syytä kiinnittää huomiota, kun määritellään coaching-hankinnan lähtökohtia.


Jos olet hankkimassa yrityksellesi coachingia ’tositarkoituksella’, niin kannattaa miettiä tarkoin mihin tarpeisiin sillä pyritään vastaamaan. Jos ne eivät liity suoraan liiketoimintaan tai yrityksen strategisiin tavoitteisiin, voidaan hyvin lähteä siitä, että kukin asiakas valitsee oman (business) coachinsa, omista (business) tarpeistaan lähtien. Se voi olla hyvä tapa esimerkiksi työnantajamielikuvan kohentamiseen tai tarjottavaksi hyvän mielen bonuksena työntekijöille. Tässä tapauksessa on kuitenkin muistettava, että ilman sovittuja linjauksia ja toimintatapoja, tavoitteet ja tulokset voivat jäädä kokonaan pimentoon. Monesti ne ovat linjassa yrityksen tavoitteiden kanssa, mutta voivat myös olla täysin ristiriitaiset. Pahimmillaan asiakkaalle selkenee coachingissa omien uratavoitteidensa suuntautuvan kokonaan toisaalle. Hän hyödyntää coahingin täysmittaisesti uuden uran edistämiseen ja työsuhde päättyy. Useimmiten ristiriita on kuitenkin tahatonta. Se voi liittyä odotusten ja yhteisten tavoitteiden epäselvyyteen tai silkkaan ajattelemattomuuteen. Elleivät coaching-asiakas ja coach ole selvillä odotuksista, ja siitä miten coaching asemoituu isompaan kokonaisuuteen, jäävät tuloksetkin pipertelyksi – vaikka olisivatkin yksilön kannalta merkittäviä. Jos on mahdollista valita, lienee organisaation näkökulmasta kuitenkin parasta, että coachingiin panostettu aika ja raha edistäisivät myös koko porukan yhteistä tavoitetta.


Mitä tahansa työympäristössä tehtävää coachingia voidaan kutsua business coachingiksi. Maksajan kannalta kiinnostava peruskysymys kuitenkin on: Kuinka tämä meitä hyödyttää? Tuloksellisuuden ja vaikutusten mittaamisen näkökulmasta on tärkeää, että business coaching on kytköksissä yrityksen strategiaan. Toimintatapojemme ansiosta BCC:n business coaching on aina strategista - luottamuksellisuutta ja yksilökohtaista kehittymistä unohtamatta. Ja mikä parasta, tämä jo asiakkaillemme tutuksi tullut toimintatapa skarppaantuu entisestään uudessa, digitaalisessa toimintaympäristössämme.



Kirjoittaja on Karoliina Salovaara, joka on työskennellyt vuosien ajan coaching-hankkeiden projektinhallinnan ja palveluprosessien kehittämisen parissa.


karoliina.salovaara@businesscoaching.fi


#KaroliinaSalovaara #businesscoaching #coaching

BCC Business Coaching Center Oy

Mechelininkatu 13, 00100 Helsinki, Finland

info@businesscoaching.fi

+358 10 421 3600

y-tunnus/VAT Number 2107152-9

  • Facebook
  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter

Sivustollamme käytetään evästeitä- lisätietoa

We use cookies- more info